woensdag 28 december 2016

Selfish sewing

Na Lotte's jurk en Larsjes gilet is het eindelijk tijd voor de jurk van mezelf... Leuk om te maken, maar nog steeds minder leuk om daar foto's van te laten nemen :p Gelukkig hielpen mijn 2 engeltjes mij erdoor :)


Ik koos opnieuw voor The Brooke. Een logische keuze aangezien dit patroon mij als gegoten zit! Waarom veranderen als je iets goed in handen hebt?!


Al hou ik wel van kleine veranderingen en geen enkele Brooke was al dezelfde. Deze keer wou ik absoluut een mouw. Ik ging oorspronkelijk voor een 3/4de mouw, maar zonder kennis van patroontekenen bleek dit toch niet zo evident. Ik had een mouw, maar ze zat niet goed in het kleedje... Ik paste aan naar een kapmouwtje dat wél heel goed ging! En eigenlijk ben ik wel blij, want nu kan het jurkje ook nog in de zomer gedragen worden :)


De stof is er ééntje van Lotte Martens. Al van in het begin dat ik naai ben ik verliefd op haar collecties. Maar gezien de prijs was het er nog nooit van gekomen er één aan te schaffen. Ik vond dit toch iets te veel voor een dagelijks jurkje voor dochterlief en ikzelf had nog niet het zelfvertrouwen om erin te knippen voor mezelf. Daar moest verandering in komen!


Het was niet zo gemakkelijk, want het paneel met de print is maar 60cm hoog en ik had eigenlijk wat meer nodig voor het rokgedeelte of ik moest een kortere rok maken. Geen fan van het laatste dus ik verlengde het geheel 2cm door de band tussen top en rok aan elke kant een centimeter langer te maken. Wat allemaal veel puzzelwerk vroeg, want door een miscommunicatie met een niet nader te noemen webshop had ik 40cm stof minder dan besteld... Gelukkig hielp de fantastische Els van Stitch & co mij aan haar laatste stuk bijpassende effen stof en stelde ze mij gerust dat het net voldoende zou zijn voor mijn jurk... Ze kreeg gelijk en ik had alles gelukkig op tijd klaar dankzij haar snelle (én gratis) verzending :)


Achteraan knipte ik het patroon door ter hoogte van de band en ik voegde ook 2cm toe aan het bovenpand. De naad loopt mooi door zo alsook de neepjes, geweldig vind ik dat :)



Om zo weinig mogelijk lengte te verliezen zoomde ik om met biais in brons. Zo ben je maar 1cm naadwaarde kwijt en dat geeft de rok nog wat extra breedte.
De hals en de mouwen werden afgewerkt met paspel om het mooie brons van de rok nog wat te laten terugkomen in het bovensuk.


Heel tevreden met het resultaat en 100% zeker dat ik nog stofjes van Lotte Martens zal gebruiken :) Een kwaliteit om U tegen te zeggen! En oh zo mooi!
Waarschijnlijk krijgt dochterlief een kleedje uit de nieuwste collectie
die ik de laatste dagen zag passeren... En ik heb al een communie-kleedje in gedachten met één van de handgedrukte stoffen. Maar dat is nog even wachten :p


Stof: Loxia van Lotte Martens
Patroon: The Brooke van Rosie and Me

10 opmerkingen:

  1. Oh, prachtig zeg! Ik heb hier nog twee Lotte Martens stofjes liggen waar ik niet in durf knippen wegens té mooi… Tijd om daar verandering in te brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen!!! Ze zijn prachtig en eigenlijk zo fijn om mee te werken!

      Verwijderen
  2. Ik hou van de kapmouwtjes en de paspel! En Lottes stoffen, ja, die zijn prachtig hé!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u wel! Ja, ik ben nu 100% zeker: Lotte's communiejurkje wordt er ook één van Lotte Martens ;)

      Verwijderen
  3. Oh wow zeg!!! Echt een prachtige jurk!! Gelukkig is het allemaal goedgekomen! Die afwerking met de paspel en bias vind ik super trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u wel!!! Ik ben ook fan van de paspel! Ik deed het nog al eens en is eigenlijk zowel mooi als gemakkelijk ook nog :)

      Verwijderen
  4. Wauw! Super mooi! Ik won dat stofje enkele maanden geleden, dat wordt mijn feestkleedje voor volgende kerst! En wie weet aan ik je al wel sneller na. Laat die nieuwe collectie maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amaai, zalig dat je dat gewonnen hebt! Niet laten liggen zou ik zo zeggen, daarvoor is het veel te mooi ;)

      Verwijderen